دود اختلاف شهرداری و پلیس به چشم مردم می رود

دعوای دوربینی!

دعوای دوربینی! به گزارش ایمن رها موضوع اختلاف نظر پلیس راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران در مورد وضعیت دوربین های پایتخت كم كم در حال تبدیل شدن به یك داستان  دنباله دار است، اختلافی كه منشاء آن معلوم نیست اما بطور قطع دود آن به چشم مردم تهران رفته، دو دستگاه اجرایی كه معلوم نیست چرا و بر چه اساسی با یكدیگر بر سر اجرای یك مطالبه به حق، به نتیجه واحد نمی رسند.


به گزارش ایمن رها به نقل از ایسنا، اختلاف پنهان پلیس راهنمایی و رانندگی و معاونت حمل و نقل بر سر دوربین های پایتخت و كنترل ناقص خودرو های متخلف و دود زا در حالی افشا شد كه علی پیرحسینلو مشاور معاون حمل و نقل 22 آبان ماه گذشته در حساب توییتری خود نوشت: "‏با آنكه دولت تصمیم گرفته بود از دیشب تا آخر هفته ورود كامیون ها به تهران مطلقا ممنوع باشد، عملا پلیس این تصمیم را اجرا نكرده است و واقعیت تلخ اینكه از ساعت ۱۰ دوشنبه شب تا ۶ بامداد امروز، ۳۸۳۸ تردد كامیون عموما دودزا در دوربین های ورودی- خروجی شهر ثبت شده است.”
این توییت در حالی منتشر گردید كه چندی پیش با حضور مسؤلان پلیس و شهرداری سامانه دوربینی در رینگ ورودی تهران بهره برداری شده بود و پس از انتشار این توییت چند كلمه ای، موجی از سوالات عنوان شد كه پس تكلیف سامانه های دوربینی چه شد؟ سامانه های دوربینی علارغم آنكه برای خریدش هزینه های زیادی آنهم از محل عوارض مردم صرف شده چرا كارآیی لازم را ندارند؟
محسن پورسیدآقایی معاون پیشین حمل و نقل ترافیك شهرداری تهران در واكنش به فعالیت شائبه دار دوربین ها اظهار می كند: در یك سال قبل پلیس راهور، كدهای جریمه را برای بعضی از دوربین ها تعریف نكرده است، در نتیجه خودرو های فاقد معاینه فنی در تهران به راحتی تردد و آلودگی تولید می كنند.
وی با اشاره به اینكه دوربین های رینگ تهران و برخی دوربین های محدوده خروجی طرح كاهش آلودگی هوا هنوز توسط راهور كد جریمه ندارند، تصریح می كند: ما خواهان ورود قوه قضائیه به این مورد هستیم.
با این وجود سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور پایتخت هم در گفت وگویی در واكنش به غیر فعال بودن دوربین ها با بیان اینكه پلیس حاضر نیست به هیچ عنوان كسی را به اشتباه جریمه كند به استاندارهای پلیس درمورد دوربین ها پرداخته و می گوید: معاونت فنی ناجا برای دوربین های نصب شده یكسری استاندارد تعریف كرده است كه بر مبنای آن كارآیی و میزان خطای دوربین ها سنجیده می شود؛ بر طبق این استانداردها دوربین ها تست شده و اگر فاقد نقص باشند به كدهای جریمه مجهز می شوند و ما تمام دوربین هایی را كه شهرداری به پلیس تحویل داده به دقت تست كردیم. حتی برخی را دو سه بار مورد بررسی قرار دادیم؛ پلاك خوانی و میزان تشخیص دوربین ها باید برابر استانداردهای مورد نظر ناجا باشد؛ دوربین هایی كه حد استاندارد پلیس را در پلاك خوانی و تشخیص خودرو ها نداشته باشند به كارگیری نشده و ایرادات آنها به صورت كتبی به شهرداری اعلام شده است؛ پلیس هم اعلام نموده كه منتظر برطرف شدن نقص دوربین هاست تا بدون اینكه حقی از شهروندی ضایع شود كدهای جریمه برای دوربین ها لحاظ شده و بكارگیری شوند.

مشكل فنی دوربین، تنها یك بهانه
این سخنان رئیس پلیس راهور در حالی عنوان شد كه جاهد مدیرعامل شركت كنترل ترافیك شهرداری تهران اظهار می كند: ادعای وجود مشكل فنی در مورد 12 سامانه دوربین، بیشتر بهانه گیری بنظر می رسد چونكه این 12 سامانه در چهار نوبت تست شده و با حصول متوسط دقت و صحت 94 درصدی شرایط اختصاص كد را دارا هستند و این امر از چند ماه پیش به تأیید پلیس راهور تهران هم رسیده و متأسفانه باوجود اطلاع پلیس راهور تهران از واقعیت امر، ظاهرا با صلاحدید و دستور مقامات بالاتر هنوز كد به این دوربین ها تخصیص نیافته است.
جاهد ضمن اشاره به سایر سامانه های دوربینی نصب شده در شهر تهران، ادامه می دهد: مبحث تنها این 12 سامانه نیست بلكه در طول سال 98، غیر از این 12 سامانه، تعداد 125 سامانه دوربینی در محدوده كنترل آلودگی هوا، 6 سامانه در بهشت زهرا، 5 سامانه در میادین میوه وتره بار و یك سامانه ثبت تخلف جناغی (خروجی) هم مورد تست و ارزیابی قرار گرفته اند و باوجود حصول نتیجه قابل قبول در تست، هنوز كد پلیس به آنها اختصاص نیافته است و علاوه بر این، تعداد 76 سامانه دوربین سرعت، چراغ قرمز و پلاك خوان هم در انتظار تست هستند.


ملاحضات غیر فنی در كد تخلف به دوربین ها
به گزارش ایمن رها به نقل از ایسنا، واحدی مدیر روابط عمومی شركت كنترل ترافیك شهرداری هم در گفت وگویی با ایسنا، در مورد وضعیت دوربین های ترافیكی شهر و اختلاف نظر با پلیس می گوید: رئیس پلیس تهران در سخنانی تعداد سامانه هایی كه هنوز كد پلیس نگرفته اند را 12 سامانه ذكر كرده كه تعداد واقعی سیستم های ثبت هوشمند تردد و تخلف فاقد كد پلیس در تهران 149 سامانه است و این در حالیست كه 76 سامانه جدید دوربینی هم جهت تست به پلیس معرفی شده اند و این در حالیست كه كه جانشین راهور تهران در میزگرد تلویزیونی بر لزوم افزایش دوربین های هوشمند توسط شهرداری ها تاكید می كند!
وی عدم تخصیص كد پلیس به دوربین ها به علل مشكلات فنی را بهانه خوانده و عنوان می كند: شاهدیم كه سایر كلانشهرها هم در صدور كد برای دوربین ها با مشكلاتی به مراتب بیشتر از تهران روبرو هستند كه نشان میدهد فرآیند تست و صدور كد گرفتار مشكلاتی از جنس ملاحظات غیر فنی است و شاید بهتر است یك نهاد نظارتی ادعاهای دو دستگاه پلیس و شهرداری را بررسی كند و نتایج را به مردم بگوید.
واحدی در پاسخ به سوالی در خصوص اینكه پلیس اعتقاد دارد دوربین های ثبت تخلفات شهرداری دارای ایراداتی است، اظهار می كند: برپایه نامه رسمی پلیس میانگین نمره تست دوربین های شهرداری 94 بوده است و این در حالیست كه نمره تست چند عدد از دوربین هایی كه هنوز به آنها كد نداده، 100 هم بوده است و جای سوال است كه پس چرا به آنها كد نداده است؟
واحدی با اشاره به اینكه شهرداری تهران هم نمی خواهد شهروندی به اشتباه جریمه شود اما باید بین شهروند قانون مداری كه معاینه فنی دارد و تخلف نكرده و شهروند متخلف تفاوت قائل شویم، می افزاید: دستورالعملی كه پلیس برپایه آن دوربین ها را تست می كند، در گذشته توسط ضوابطی بوده كه شركت كنترل ترافیك برای دوربین هایش تدوین كرده و حالا چطور می شود این ضوابط را اجرا نكنیم؟
به گزارش ایمن رها به نقل از ایسنا، در جدیدترین اظهار نظرها درباره اختلاف نظرهای شهرداری با پلیس پورسیدآقایی معاون مستعفی حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران امروز در مصاحبه ای با ایسنا از دستگاه قضا خواهان شد تا با سازمان بازرسی به چرایی امتناع پلیس از دادن اطلاعات خودرو ها و كدجریمه ها ورود پیدا كند.
وی از شكایت قضایی پلیس راهور از مدیرعامل شركت كنترل ترافیك اطلاع داد و از قوه قضاییه درخواست نمود ضمن بررسی دقیق این مورد توسط سازمان بازرسی كل كشور، علل واقعی مخالفت های پلیس با طرح های مربوط به كنترل ترافیك و كاهش آلودگی هوا را به افكار عمومی اعلام نماید.
پورسیدآقایی در واكنش به تقاضای بعضی از اعضای شورای شهر تهران در خصوص افشای موانع به جای استعفا، ادامه می دهد: همین امروز آگاه شدم پلیس از مدیرعامل شركت كنترل ترافیك تهران به افترا نشر اكاذیب شكایت كرده است، چون كه این مدیر شهرداری در مصاحبه ای گفته بود دوربین های نصب شده توسط شهرداری كاملا ضوابط و استانداردها را رعایت كرده اند اما پلیس به آنها كد جریمه اختصاص نداده و نتیجه اش بی اثر شدن تلاش ها برای كنترل آلودگی هوا بوده است.
به گزارش ایمن رها به نقل از ایسنا، تهران پاییز آلوده ای را طی می كند، روزهای زیادی گروه های حساس برای نجات از آلودگی هوا و اثرات مخرب آن مجبور به خانه نشینی شدند و مراجعات شهروندان به مراكز درمانی برای دریافت كمك های درمانی ناشی از آلودگی، افزایش یافته و این در حالیست كه سیستم نظارت دوربینی شهر كه می تواند خودرو های دودزا و متخلف را شناسایی و اعمال قانون كند؛ تنها به سبب اختلاف و یا هر چیز دیگری بلا استفاده مانده و تنها دود این اختلاف به چشم و ریه مردمی می رود كه با پول آنها دوربین های چند صدمیلیونی خریداری شده اما تزئینی هستند و جای سوال است این دعوا تا چه زمانی ادامه می یابد؟ آیا بهتر نیست یك مرجع سومی وارد شود تا به این مشكلات آخر دهد؟




1398/09/27
14:49:41
5.0 / 5
5161
تگهای خبر: 125 , استاندارد , پلیس , ترافیك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
imenraha.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ایمن رها محفوظ است

ایمن رها

تجهیزات آتش نشانی و ایمنی و فروش و شارژ کپسولهای آتش نشانی