نابسامانی ایمنی در کشور و کوک ناموزن نهادهای متولی
به گزارش ایمن رها، معاون پیشین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران معتقد است: در کشورمان در عرصه ایمنی، یکپارچی نداریم و این نابسامانی قوانین سبب شده هر مرکز و نهادی ساز خودرا کوک کند.
محمود قدیری در گفت و گو با ایسنا گفت: از دیر باز مسئله ایمنی مورد توجه انسان ها بوده است و هر بار که حادثه ای رخ می داد انسان ها درس ها و تجربیات جدیدی می گرفتند و تمهیداتی را اتخاذ می کردند تا این تجربه دیگر تکرار نشود.
وی ادامه داد: در کشور ما و سایر کشورهای دنیا، حوادث بزرگی همیشه درحال وقوع هستند بعنوان مثال، در قرن هفدهم میلادی یک سالن نمایش در آمریکا گرفتار آتش سوزی شد و بالاتر از ۸۰۰ نفر جان خودرا از دست دادند یا در فاجعه بوپال در هند، نشت گاز موجب کشته شدن بالاتر از ۳۰۰۰ نفر شد و این حوادث سبب شد که آئین نامه ها و ضوابط آتش نشانی تدوین شود. همین طور نهاد قانونی مسئول (Authority having Jurisdiction) یا AHJ به منظور نظارت بر اجرای این قوانین با اختیارات لازم تاسیس و وظایف نظارتی و کنترلی خودرا بر اجرای صحیح آئین نامه های حفاظت در مقابل آتش به طور علمی و فنی به انجام رساند.
وی ضمن اشاره به این که هر کجا که اتفاقات بزرگی رخ داده است؛ برای بازساری آن باردیگر بیشتر به موارد ایمنی رعایت می شود، افزود: همین طور شهر لندن نیز یک دفعه بصورت کامل سوخت؛ برای اینکه از موادسوختنی در ساخت همه ساختمان ها استفاده شده بود و علت سرایت آتش سوزی به کل شهر استفاده از محصولات قابل سوختن در سازه ها ارزیابی و اعلام گردید. همین طور ساختمان ها بسیار نزدیک به هم و بدون توجه به موارد ایمنی ساخته شده بود که موجب تسریع گسترش آتش سوزی شده بود. این آتشسوزی گسترده موجب شد تا شهر لندن با دقت بیشتر در موارد ایمنی در مقابل آتش، از نو ساخته شود.
ما در کشور احساس ایمنی کاذب داریم
قدیری درباره ی آتش سوزی های کشورمان اظهار داشت: ساختار سازه های ما بگونه ای است که شاید در سرتاسر کشور حوادث مختلفی مانند آتش سوزی ساختمان ها رخ داده باشد اما این حوادث همگی بصورت پراکنده بوده اند و مانند لندن به طور تجمیعی در یک شهر و در زمان واحد رخ نداده است تا اهمیت آن برای مردم و مسئولین قابل لمس و درک جدی باشد. ازاین رو مردم ما اطلاعی ندارند که چه پتانسیل های خطری در محل زندگی، رفت و آمد، کسب و کار هاو غیره وجود دارد.
وی ادامه داد: دقیقا همین عدم احساس خطر سبب می شود هم مردم و هم مسئولین کمتر به مسائل ایمنی توجه نمایند یا به عبارتی احساس ایمنی کاذب وجود دارد و ما امروزه به جایی رسیدیم که باید هر لحظه منتظر یک حادثه بزرگ و جدید باشیم تا باردیگر ایمنی در مقابل آتش در سطح جامعه مطرح شود اما متاسفانه امکان دارد باز هم طبق روال گذشته، به فراموشی سپرده شود.
این مدرس دانشگاه افزود: متاسفانه در کشور ما در کلیه تصرفات، نقاط شهری، روستایی و حتی صنعتی، شرایط مناسب و کاملی از نظر رعایت استاندارهای ایمنی نداریم و هر لحظه امکان دارد حادثه بزرگی رخ دهد و جان افراد را به خطر بی اندازد. البته در کشور با وقوع این چنین حوادثی، بصورت مقطعی و موضعی تصمیماتی گرفته می شود اما باردیگر پس از زمان کوتاهی، همه چیز به دست فراموشی سپرده می شود تا حادثه بعدی رخ دهد.
بگفته معاون پیشین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، برمبنای قوانین و مقرراتی که در داخل کشور وجود دارد بعنوان مثال بند ۱۴ ماده ۵۵ شهرداری ها، دولت موظف است شهر را از خطر آتشسوزی و سیل و غیره با درنظر گرفتن تمهیدات خاص در امان نگه دارند. این قانون در سال ۳۴ به تصویب رسید اما رعایت نمی گردد. همین طور در قوانین نظام مهندسی نیز که سال ۷۴ مصوب شد در بند ۷ ماده ۲ این قانون بیان شده است که هدف از وضع مقررات ملی ساختمان، رعایت ایمنی، بهداشت و غیره ساختمان هاست.
تصمیمات ایمنی در کشور ما مقطعی گرفته می شود
باید فرهنگ ایمنی ایجاد کنیم
قدیری اظهار داشت: ما در قوانین الزام به رعایت ایمنی را مشاهده می نماییم اما اولا آئین نامه ها یا کامل نیستند و یا نظارت در عمل اتفاق نمی افتد و برخی افراد و نهادها عامدانه یا به علت جهل به قانون از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می کنند.
وی ادامه داد: من معتقدم در قوانین باید از کلی گویی اجتناب کرد و بصورت دقیق برای هر نهاد، وظایف خاصی از نظر کنترل پیوسته و جامع بر ساخت (تولید) و بهره برداری از تمامی بخش های تشکیل دهنده شهر و یا روستا شامل ساختمان، جاده، خیابان، خودرو، وسایل خانگی و غیره تعیین و کنترل کرد.
این کارشناس ایمنی اظهار نمود: شاید طرح چنین موضوعی چه به لحاظ اجتماعی و چه از نظر منابع مورد نیاز غیر عملی به نظر آید اما باید بدانیم که اولا بر اثر اهمالی که الان در موضوع ایمنی صورت میگرد سرمایه های چند برابری جامعه از بین میرود و ثانیا ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی در کشور وجود دارد و یا حتی می توان ایجاد کرد که با حداقل هزینه ها با سرعت و دقت مناسبی به اهداف توسعه ایمنی در کشور برسیم.
قدیری اظهار داشت: در حقیقت با اجرای صحیح برخی تصمیمات و نظارت بر آن، میتوانیم ضمن رعایت صرفه جویی در مصرف منابع، بهره وری و حفظ منابع موجود را بطور شایان توجهی افزایش دهیم. در کشور ما امروزه همه مسئولین درباره ی اهمیت ایمنی اظهارنظر می کنند اما زمان اجرا که فرا می رسد، هیچکس پای کار نیست.
وی ضمن اشاره به این که فرهنگ ایمنی باید در کشور ایجاد شود، اضافه کرد: ایمنی باید جزئی از فرهنگ کشور ما شود. یعنی برای ساخت و تولید هر وسیله یا اماکنی، مسئله ایمنی نیز مورد توجه قرار گیرد. ایمنی مسئله ای است که با همه چیز مرتبط می باشد. بطورمثال نمی توان به ایمنی ساختمان توجه کرد اما ایمنی وسایل به کار برده شده در این ساختمان مانند فرش، مبل، پست های گاز و غیره را مدنظر قرار نداد.
رعایت ایمنی باید قانون شود
در کشور نهاد متولی ایمنی نداریم
معاون پیشین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران افزود: جاافتادن این فرهنگ، علاوه بر قانون مشخص برای همه و در تمام ابعاد، نیاز به اجرائی شدن و نظارت بر اجرای آن دارد که باید توسط مسئولان به آن توجه گردد.
قدیری با اشاره به اینکه علاوه بر قانون و مسؤلان، مردم نیز باید به فرهنگ ایمنی برسند؛ اظهار داشت: باید با روش های اثر بخش مردم را هم در محل کار و هم در محل رفت و آمد و زندگی با انجام آموزش های عمومی و اختصاصی با موضوعات ایمنی آشنا نماییم، مردم باید بدانند که عدم رعایت این آموزه ها علاوه بر ایجاد خسارات و تلفاتی که امکان دارد به خودشان وارد کنند، منتج به پرداخت جریمه بازدارنده نیز خواهد شد.
وی ادامه داد: یعنی این که حفظ شرایط ایمنی علاوه بر زمان طراحی و ساخت، باید در مرحله بهره برداری نیز مورد توجه حاکمیت در بخش های قانونگذاری و اجرائی باشد. کشورهای بسیاری به این درک از ایمنی رسیده اند اما این اتفاق هنوز در کشور ما رخ نداده است.
این کارشناس ایمنی درباره ی قوانین موجود در کشور ما اظهار نمود: قوانین نظام مهندسی ما برای ساختمان جدیدی است که درحال ساخت هستند؛ اما بعنوان مثال در شهر تهران، بالاتر از ۸۰ درصد ساختمان ها قدیمی هستند؛ در این خصوص مبحث ۲۲ قوانین شهرداری ها برای ساختمان های قدیمی و موجود نیز نوشته شده اما این قانون الزامی برای مالکان ایجاد نمی کند که ایمنی را رعایت نمایند.
معاون پیشین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران افزود: در پایتخت، اقداماتی توسط شهرداری و آتش نشانی برای ایمن سازی ساختمان های قدیمی صورت می گیرد اما نسبت این ساختمان ها به کل ساختمان های شهر در سطح بسیار پایینی قراردارد.
قدیری درباره ی نهاد متولی ایمنی اظهار داشت: درباره ی ایجاد نهاد متولی ایمنی باید این نکته را درنظر گرفت که یکپارچگی قوانین و وظایف با یکی کردن آنها متفاوت می باشد. بعنوان مثال در همه جای دنیا، آتش نشانی فرودگاه و مراکز نظامی با آتش نشانی شهری متفاوت و جداگانه است و نمی توان این دو مسئله را با یک چشم دید.
وی ادامه داد: یکپارچگی قوانین و وظایف باید بگونه ای باشد که هر کسی در موقعیت و جایگاه خود وظیفه اش را درست انجام دهد و پازل های ایمنی بصورت خودکار، خودرا تکمیل کنند. همین طور همکاری بخش های مختلف در یک جهت و همسو باشد و یکدیگر را نقض نکنند یعنی این که این مسئله نباید موجب دخالت ارگان ها یا بخش های مختلف در انجام وظیفه دیگری باشد.
معاون پیشین سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران افزود: درباره ی ایمنی، نهادهای مختلف باید با هم، هم افزایی داشته باشند. بعنوان مثال برخی محصولات در مواجه به آتش واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند؛ ازاین رو آتش نشان شهری نمی تواند آتش نشان فرودگاه نیز باشد برای اینکه مواد اولیه استفاده شده در بعضی تجهیزات هواپیما در مواجه با آتش سوزی بسیار حساس و خطرناک هستند و اطفای آتش سوزی آنها نیز کار تخصصی است.
قدیری اظهار داشت: هنگامی که قوانین نوشته و تصویب می شوند، باید نهاد متولی آن نیز مشخص شود تا بعدا بتوان از هر نهاد درباره ی وظیفه قانونی آن سوال کرد. همین طور قوانین باید با هم تکمیل شوند و نباید تضادی بین آنها باشد که نهادهای اجرائی را گرفتار مشکل سازد.
وی ادامه داد: ما در کشورمان در عرصه ایمنی، یکپارچی نداریم و این نابسامانی قوانین سبب شده هیچ فرد و نهادی، متولی جامع ایمنی نباشد؛ یعنی هر مرکز و واحدی مسئول خودرا دارد که موجب می شود هر نهاد ساز خودرا کوک کند.
این کارشناس ایمنی در ادامه بر ضرورت وجود یک نهاد دارای شرایط تخصصی و حاکمیتی قوی در زمینه ایمنی تاکید و تصریح کرد: همه سخن ما کارشناسان ایمنی این است که باید یک قانون و برنامه مشخص، برای مسئله ایمنی در کشور تدوین و اجرا شود که شاهد وقوع حوادث بزرگ با تلفات زیاد نباشیم و در حقیقت با هزینه کمتر، از خسارات جلوگیری نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب