اخطار سیل در تهران

اخطار سیل در تهران به گزارش ایمن رها، به دنبال اخطار سطح قرمز هواشناسی برای روز شنبه معاون فرمانداری تهران و سازمان مدیریت بحران ضمن تاکید بر لزوم آمادگی کامل دستگاه ها در مقابل وقوع سیلاب احتمالی، از شهروندان درخواست نمودند که از تردد غیرضرور در مسیرهای کوهستانی و اتراق در کنار رودخانه ها و مسیل ها پرهیز کنند.


به گزارش ایمن رها به نقل از ایسنا، اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور اخطار سطح قرمز از تشدید فعالیت سامانه بارشی و بروز ناپایداری های همرفتی طی روز شنبه (۷ مهرماه) اطلاع داد و اعلام نمود: رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، مناطق مستعد احتمال تگرگ، کاهش دما، در ارتفاعات بالادست بارش برف در روز شنبه (۷ مهرماه) در دامنه و ارتفاعات استان تهران پیشبینی می شود.
از همین رو، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل ها و طغیان رودخانه ها، صاعقه، لغزندگی جاده ها، شکلگیری روان آب و سیلاب، سقوط سنگ، احتمال رانش کوه، مه و کاهش شعاع دید، بارش برف و گاهی کولاک برف در قله ها، وزش باد شدید، خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

هماهنگی با کلیه دستگاههای مربوطه جهت برنامه ریزی، آمادگی و پاسخ به موقع
سعید بشیری معاون فرمانداری تهران با اشاره به اخطار قرمز سازمان هواشناسی در رابطه با فعالیت سامانه بارشی جدید در تهران اظهار داشت: از ابتدای وقت شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تا پایان همان روز، مناطق مختلف تهران، بخصوص ارتفاعات، شاهد رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد موقتی و کاهش دما خواهند بود. در مناطق مستعد، احتمال تگرگ و در ارتفاعات بالادست، بارش برف و گاهی کولاک برف هم پیشبینی شده است.
وی ادامه داد: این سامانه بارشی بخصوص در دامنه و ارتفاعات شمال تهران همچون دربند و درکه و محور سولقان و امامزاده داوود (ع) فعال خواهد بود و سبب بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، طغیان رودخانه ها و شکل گیری روان آب و سیلاب می شود. همینطور خطراتی مانند صاعقه، لغزندگی جاده ها، رانش کوه، سقوط سنگ، مه و کاهش شعاع دید وجود دارد. در قله های مرتفع هم احتمال بارش برف و کولاک وجود دارد که امکان دارد خسارت هایی به محصولات کشاورزی وارد کند.
بشیری تاکید کرد: شهروندان باید از تردد و اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، بخصوص در نواحی شمالی کن و محور سولقان- امامزاده داوود (ع)، جدا اجتناب کنند. همینطور از سفرهای غیرضروری به مناطق برف گیر و کوهستانی، بخصوص از سفر به گردنه های مرتفع جدا اجتناب کنند و سفارش می شود که خودرو ها به وسایل زمستانی مجهز باشند. از هرگونه کوهنوردی و پروازهای تفریحی با چتربال و هواپیمای آموزشی در این مناطق اجتناب شود.
معاون فرماندار تهران بر لزوم اجتناب از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها تاکید کرده و اضافه کرد: مردم باید از حضور در نواحی مرتفع بپرهیزند و نسبت به استقامت سازه های موقت، بنرها، داربست ها و تابلوهای تبلیغاتی اطمینان حاصل کنند.
وی در خاتمه به مسافران و شهروندان سفارش کرد که از تردد و توقف در کنار رودخانه ها و مسیل ها به شکل جدی اجتناب کنند و به تابلوهای هشداردهنده سیلاب توجه نمایند تا از وقوع حوادث ناگوار جلوگیری شود. هماهنگی با کلیه دستگاههای مربوطه جهت برنامه ریزی، آمادگی و پاسخ بموقع همچون شهرداری، بخشداریها، دهیاریها، راهداری، آب منطقه ای و سازمانهای خدماتی و امدادی صورت گرفته است.

خودداری از تردد غیرضرور در مسیرهای کوهستانی
به دنبال صدور اخطار سیلاب در استان تهران، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران هم اعلام نمود: احتمال انسداد راه ها وجود دارد، مردم از رودها فاصله بگیرند.
برپایه گزارش روابط عمومی استانداری تهران، حامد یزدی مهر با اشاره به اینکه برای اخطار نارنجی و قرمز هواشناسی مخاطراتی نظیر؛ رگبار شدید باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، مناطق مستعد احتمال تگرگ، کاهش دما، در ارتفاعات بالادست بارش برف در استان تهران بخصوص مناطق شمالی، دامنه و ارتفاعات استان پیشبینی شده است، اظهار داشت: از تمام شهروندان می خواهیم با عنایت به احتمال طغیان و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیلها از اتراق و توقف کنار رودها اکیدا اجتناب کنند.
وی ضمن اشاره به احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، شکل گیری روان آب و سیلاب، سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، مه و کاهش شعاع دید بخصوص در ارتفاعات بارش برف و گاهی کولاک برف در قله ها سفارش کرد: از فعالیتهای تفریحی همچون طبیعت گردی و کوه نوردی و چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع به شکل جدی اجتناب شود.
یزدی مهر بر لزوم آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاههای اجرایی خدمت رسان و امدادی تصریح کرد و در مورد استقامت سازه های موقت، لایروبی کانال ها، آب روها و دهانه پل ها و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خسارت به بخش کشاورزی تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده هم اخطار داد.
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران به ساکنان ارتفاعات شمال و شمال شرق استان تهران در فیروزکوه، دماوند، پردیس، شمیرانات و امام زاده داوود اخطار داد تمهیدات لازم را در مورد فعالیت سامانه بارشی پیشبینی شده داشته باشند و با رعایت نکات ایمنی و خودداری از تردد غیرضروری در مناطق کوهستانی به کاهش خطرات احتمالی کمک کنند.
یزدی مهر، تصریح کرد: با عنایت به شدت سامانه پیشبینی شده احتمال انسداد راه ها در مناطق مورد اخطار به واسطه بروز سیلاب وجود دارد بنابراین سفارش اکید مدیریت بحران به همه مردم و شهروندان و اشخاصی که قصد تردد در این مناطق را دارند اینست که در صورت عدم لزوم در مسیرهای کوهستانی و مورد اخطار حاضر نشوند.


توصیه های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به شهروندان
همینطور نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم در اینباره اظهار نمود: برای فردا تا یکشنبه در شهر تهران اخطار نارنجی و برای ارتفاعات تهران اخطار قرمز هواشناسی صادر گردیده است.
وی ادامه داد: احتمال وقوع سیل و بارش های سنگین و وزش باد شدید موقتی وجود دارد و در ارتفاعات پدیده تگرگ را شاهد خواهیم بود. در مناطق یک و ۵ و ۲۲ و تا حدودی منطقه ۴ رگبار شدید باران، رعد و برق و حتی در برخی از نقاط تگرگ را داریم.
نصیری با اشاره به اینکه به دنبال بارش ها احتمال ایجاد رواناب در بعضی از نقاط وجود دارد، افزود: همینطور احتمال سقوط سنگ و رانش کوه، مه گرفتگی مسیرها و کاهش دید و در قله ها کولاک برف را خواهیم داشت.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن سفارش به شهروندان به منظور پیشگیری از هرگونه توقف و اسکان در حاشیه رودخانه ها، بوستان ها، مسیل ها و نواحی مرتفع افزود: به مدیران شهری هم هشدارهای لازم صادر شده و مدیران خدمات شهری و شهرداران و مدیران بحران مناطق ۲۲ گانه آمادگی لازم را دارند و در بحث لایروبی کانال ها و بررسی درختان و داربست ها به لحاظ استقامت اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
وی ضمن اشاره به این که برای روز یکشنبه و دوشنبه هم بارش باران را خواهیم داشت اما شدت آن از روز شنبه کمتر خواهدبود، خاطرنشان کرد: لعزندگی جاده ها هم دیگر موضوعی است که شهروندان باید به آن توجه داشته باشند.


بوستان های جوانمردان، کوهسار و الهام تعطیل شدند
همینطور روابط عمومی شهرداری منطقه ۵ اعلام نمود: بنا بر اعلام وضعیت اخطار قرمز توسط هواشناسی و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران و احتمال وقوع سیلاب در مسیرهای کوهستانی و رودخانه های سطح محدوده منطقه ۵، به اطلاع شهروندان می رساند از جمعه مورخه ۶ مهر ماه ساعت ۲۳ لغایت پایان روز ۷ مهرماه ۱۴۰۳ ( با قابلیت تمدید مشروط به بررسی وضعیت مجدد )، بوستان جنگلی کوهسار و بوستان های جوانمردان و الهام تعطیل می باشد.
بنابراین شهروندان از تردد در این بوستان ها، همینطور حضور در کنار رودخانه ی کن و رستوران ها و مراکز تفرجگاهی نزدیک مسیل ها و رودخانه ها جدا خودداری نمایند.




منبع:

1403/07/07
09:24:52
5.0 / 5
54
تگهای خبر: آموزش , ایمنی , تبلیغات , حوادث
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
imenraha.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ایمن رها محفوظ است

ایمن رها

تجهیزات آتش نشانی و ایمنی و فروش و شارژ کپسولهای آتش نشانی