موعد پرداخت جریمه های رانندگی تغییر کند
به گزارش ایمن رها، یک متخصص حوزه ترافیک اعتقاد دارد که مبالغ جرائم رانندگی باید بگونه ای باشد که بازدارندگی ایجاد نماید. همینطور موعد پرداخت جریمه ها باید تغییر کند و راننده هر سال موظف به پرداخت آن باشد.
محمدرضا مهماندار در گفتگو با ایسنا، با اشاره به لازمه های داشتن ترافیک منظم شهری اظهار داشت: به جهت اینکه ما بتوانیم ترافیک منظمی در سطح شهرها و جاده های کشور داشته باشیم و نتایج ناشی از ترافیک را کاهش دهیم؛ نیازمند رعایت چند نکته هستیم. نکته اول اینست که میزان جریمه ها باید بازدارنده باشد، به این معنا که فرد به خاطر آن مبلغ، از انجام آن تخلف منصرف شود. نکته دوم اینست که ما باید پلیس قوی و نیرومندی برای اجرا و اعمال قانون داشته باشیم. امروزه با گسترش شهرها و افزایش تعداد خودرو ها پلیس باید به روزترین تجهیزات و ابزار الکترونیکی را برای تشخیص و ثبت جریمه و اعمال قانون بموقع در اختیار داشته باشد.
مهماندار با اشاره به اینکه سومین نکته، فرهنگ سازی و آموزش همگانی رانندگی است؛ اظهار داشت: به نظر من آموزش های فراگیری رانندگی باید قوی تر شود. همینطور بعد از دریافت گواهینامه هم باید افراد آموزش ببینند و این آموزش ها فقط هنگام دریافت گواهینامه به پایان نرسد.
وی ضمن اشاره به اهمیت اثرگذاری مبالغ جریمه ها اضافه کرد: در علم حقوق هم به این مساله اشاره شده است که باید تناسبی بین جرم و مجازات وجود داشته باشد. به این معنا که اگر در رانندگی مبالغ جرائم کافی نباشد، می تواند متخلف را به انجام آن تخلف تشویق کند و هیچ بازدارندگی هم وجود نخواهد داشت. ازاین رو باید میان تخلف و مجازات آن یک تناسبی باید وجود داشته باشد که فرد را از انجام آن تخلف منصرف کند.
مبلغ فعلی جرائم رانندگی بازدارنده نیست جرائم رانندگی برپایه ارزش پول ملی و تورم افزایش پیدا کند
رئیس پیشین پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که هم اکنون میزان جرائم بازدارنده است یا خیر؛ افزود: به نظر من مبالغ جرائم در حال حاضر بازدارنده نیست؛ چونکه سالیان سال است که مبالغ افزایش نیافته است و بعنوان مثال، پارک ممنوع که امروزه یکی از بزرگترین معضلات در شهر های بزرگ است ۴۰ هزار تومان جریمه دارد. این جریمه به اندازه کافی نیست ازاین رو رانندگان امکان دارد در محل های ممنوع خودروی خویش را پارک کنند و حاضر باشد جریمه را هم پرداخت کنند اما خودروی خویش را به محلی دورتر برای پارک نبرند.
مهماندار اظهار داشت: معتقدم باید بر مبنای ارزش پول ملی و تورمی که در کشور وجود دارد؛ میزان مبالغ جریمه ها تغییر پیدا کند. به صورت مثال میزان جرائم باید به نحوی باشد که اگر راننده ای به ذهنش خطور کرد قوانین را زیر پا بگذارد و مثلاً سرعت خویش را از حد مجاز بیشتر کند؛ وقتی به مجازات این جرم، یعنی همان مبلغ جریمه تخلف بعنوان عاقبت کارش فکر کند؛ از انجام این جرم منصرف شود. مبالغ جرائم راهنمایی و رانندگی باید بگونه ای باشد که برای راننده انجام هر تخلفی، اصلا صرف اقتصادی نداشته باشد تا این گونه جرائم به معنای واقعی کلمه، بازدارنده شوند.
موعد پرداخت جریمه ها باید تغییر کند
فرمانده پیشین پلیس راه کشور با اشاره به اینکه تنها مبلغ جریمه ملاک بازدارندگی کامل نیست؛ افزود: باید به این نکته هم توجه داشت که علاوه بر مبلغ جریمه، زمان بازپرداخت آن هم اهمیت دارد. به این معنا که اگر راننده مجبور باشد در یک زمان مناسب و معین، جریمه خویش را پرداخت کند؛ این مساله هم می تواند به بازدارندگی کمک نماید. اما در حال حاضر ما شاهد می باشیم که افراد جریمه های خویش را سال ها بعد پرداخت می کنند یا تا هنگام فروش خودروی خود مجبور به پرداخت جریمه ها نیستند که این مساله سبب کاهش اثر جرائم می شود.
وی ضمن اشاره به این که پلیس نیازمند دستگاههای پیشرفته تر برای اعمال قانون است؛ اضافه کرد: پلیس باید به تجهیزات پیشرفته مجهز باشد تا بتواند بموقع، به رفتار همه رانندگان نظارت داشته باشد چونکه در خیلی از مواقع شاهد می باشیم که رانندگان چندین تخلف را انجام می دهند اما پلیس ندیده یا نتوانسته بموقع قانون را اجرا نماید ازاین رو پلیس باید بتواند بر رفتار همه رانندگان نظارت کافی داشته باشد.
این متخصص ترافیک اعتقاد دارد تنها افزایش میزان مبالغ جرائم رانندگی برای کنترل نظم ترافیکی کافی نیست و باید در قوانین زمان و نحوه پرداخت این مبالغ هم تجدیدنظری صورت گیرد تا بازدارندگی تحقق پیدا کند.
پیشنهاد صدور مجوز سالانه تردد برای هر خودرو
مهماندار در رابطه با راهکار سایر کشورها در رابطه با زمان پرداخت جریمه های رانندگی هم اظهار داشت: در بعضی کشورها این سازوکار طراحی شده است که هر ساله همزمان با پرداخت مالیات، افراد تمام بدهی های خویش را با دولت، مانند جرائم راهنمایی و رانندگی تسویه کنند. از آنجاییکه در کشور ما برخی افراد برای پرداخت مالیات مستقیما اقدام نمی کنند و از حقوق افراد این مبلغ کسر می شود، میتوان از روش دیگری استفاده نمود. بعنوان مثال میتوان هر ساله برای هر پلاک، مجوز تردد صادر کرد. این مجوز به این معناست که راننده یا مالک خودرو، برای دریافت مجوز تردد، هر سال تمام جریمه ها و سایر هزینه های خودرو را پرداخت می کند.
رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ افزود: با انجام این روش علاوه بر پرداخت جریمه ها میتوان از دریافت معاینه فنی و انجام بیمه خودرو هم اطمینان حاصل کرد. به نظر من اگر ابزارهای پلیس برای تشخیص جرائم تکمیل شود، حتی اگر میزان جرائم کم هم باشد اما نحوه پرداخت آن مشخص باشد؛ بازدارندگی جرائم هم رعایت می شود.
در همین زمینه بخوانید:
آیا مبلغ جرائم رانندگی افزایش پیدا کرد؟
آیا جرائم رانندگی واقعا ۵۰۰ برابر می شود؟
نجات جان ۳۵۰۰ نفر با افزایش مبلغ جریمه های رانندگی
وی اضافه کرد: اگر پلیس با جرائم کوچک رانندگان برخورد کند؛ افراد به خود اجازه نمی دهند جرائم بزرگ تری در جاده ها مرتکب شوند که تصادفات شدیدی را رقم بزنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب