نوروز و هیاهوی تصادفات مرگبار

نوروز و هیاهوی تصادفات مرگبار به گزارش ایمن رها، هرساله با آغاز سفرهای نوروزی، طرح ویژه پلیس و دستگاههای امدادی و خدماتی برای کاهش تصادفات رانندگی اجرا می شود، اما متاسفانه باوجود تمام هشدارها و آماده باش ها، همچنان ایام نوروز به علت افزایش تعداد سفرها، یکی از پر تصادف ترین ایام در کشور است...


به گزارش ایمن رها به نقل از ایسنا، حوادث جاده ای و مرگ ومیر ناشی از آن همواره پای ثابت صفحه حوادث رسانه ها بوده و هستند؛ باآنکه حوادث رانندگی در تمام روزهای سال اتفاق می افتد اما اخبار ناگوار این سوانح در تعطیلات نوروزی به واسطه سفرهای نوروزی افزایش خواهد یافت و گاها هم متاسفانه روزانه یک یا چند تصادف مرگ بار با میزان تلفات بالا را شاهد می باشیم.
باآنکه طبق روال هر سال با آغاز سفرهای نوروزی، طرح ویژه پلیس و سایر دستگاههای امدادی نظیر اورژانس و هلال احمر و همینطور راهداری و... به منظور کاهش حوادث جاده ای شروع می شود، اما باز هم تحت تأثیر مواردی نظیر عدم رعایت سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو، خواب آلودگی و... سوانح رانندگی تعداد زیادی از مسافران نوروزی را در کام مرگ فرو می برد؛ مواردی که رعایت و پیشگیری از آن «فردی» است و امکان کنترل آن از جانب پلیس یا سایر دستگاههای امدادی و خدماتی وجود ندارد. بر همین مبنا هم آمارهای پلیس راهور از دلیل وقوع تصادفات هم نشان داده است که نزدیک به ۷۰ درصد تصادفات به همین علل رخ داده است. سال جاری هم بنابر اعلام سردار سیدتیمور حسینی - رئیس پلیس راهور فراجا، از آغاز تعطیلات نوروزی تا روز شنبه، ۱۱ فروردین ماه، ۶۶۴ نفر در اثر سوانح رانندگی جان خویش را از دست داده اند.
میزان مرگ و میر حوادث جاده ای آمارهای به دست آمده از شمار قربانیان حوادث رانندگی در روزهای نوروز که معمولاً در بازه زمانی یک هفته پیش از شروع تعطیلات تا یکی دو روز بعد از پایان تعطیلات و در پوشش طرح نوروزی به دست آمده، از آن حکایت می کند که دستکم در یک دهه گذشته، بیشترین آمار قربانیان حوادث رانندگی در روزهای نوروز در ارتباط با طول اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۲ بوده است.
در مجموع میزان آمار در ارتباط با مرگ و میر حوادث جاده ای کشور نگران کننده است و دراین میان متاسفانه تصادفات جاده ای همواره شیرینی تعطیلات نوروزی را بر خیلی از خانواده ها تلخ می کند. متاسفانه آمار مرگ و میر ناشی از سوانح جاده ای طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ روند افزایشی داشته است؛ به نحوی که طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۰۸۰، ۱۱۴۶ و ۱۲۱۷ نفر جان خویش را به این علت از دست داده اند. همینطور برپایه آمار انتشار یافته از جانب پزشکی قانونی، میزان مرگ و میر حوادث جاده ای از سال ۹۳ تا ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۰۸۴، ۹۶۸، ۹۶۴، ۸۷۴، ۱۰۳۴، ۹۱۴، ۵۳۴، ۱۰۸۰، ۱۱۴۶ و ۱۲۱۷ نفر بوده است.
تصادفات؛ ۵۰ درصد عملیات های امدادی هلال احمر در نوروز در همین زمینه بابک محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم به ایسنا گفته است: هر ساله حدود ۵۰ درصد مأموریت های امداد و نجات این سازمان در روزهای نوروز، در ارتباط با حوادث و تصادفات جاده ای است که این مساله می طلبد رانندگان توجه و دقت بیشتری به خرج دهند تا کمتر شاهد اتفاقات ناگوار در روزهای نوروز باشیم.
به قول وی در بعضی تصادفات، به قدری به خودرو خسارات سنگین وارد شده است که نیروهای امدادی مجبور می شوند برای نجات جان سرنشینان، از ابزارهای مختلف برای بریدن قطعات مختلف خودرو استفاده کنند؛ چونکه در خوردوها دیگر قابل استفاده نیست.
معلولیت؛ عارضه ناشی از حوادث جاده ای جان شیرین، مهم ترین داشته انسان ها بشمار می رود اما سوانح جاده ای به سادگی می توانند مهم ترین داشته انسان ها را بگیرند. باآنکه مرگ و از دست دادن عزیزان بسیار جانکاه است اما مرگ تنها عارضه ناشی از حوادث جاده ای نیست و دراین میان متاسفانه بسیاری هم در حوادث جاده ای گرفتار نقص عضو یا معلولیت می شوند؛ به صورتی که علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی در آبان ماه سال قبل در همین رابطه اعلام نمود که «سالانه ۳۰۰ هزار تصادف رانندگی در کشور رخ می دهد که به صورت متوسط ۶۰ هزار معلول در سبد بهزیستی وارد می نماید و این درحالیست که باید برای کسی که وارد سبد حمایتی و خدماتی بهزیستی می شود، شغل ایجاد نماییم و به بهداشت روحی و جسمی و خدمات پزشکی او دقت کنیم.»
ازاین رو در تصادف منجر به معلولیت متاسفانه فرد باید تا انتهای عمر نه تنها با شرایط و زندگی جدید ادامه حیات دهد بلکه برای تأمین بخشی از هزینه های زندگی و درمان خود نیازمند دریافت کمک از اطرافیان یا نهادهای حمایتی خواهد بود. در مجموع با عنایت به عوارض ناشی از سوانح جاده ای، سفرهای نوروزی همواره یکی از دغدغه های مسئولان بوده و هست و بر همین مبنا هم مکررا بر رعایت اصول و دستورات راهنمایی و رانندگی در جهت کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن تاکید می شود.
چند تصادف مرگبار تعطیلات نوروز ۱۴۰۳؛
۹ فروردین: ۹ کشته و آتشسوزی ۲ خودروی سواری
پژمان قرائیان، مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از تصادف و آتشسوزی ۲ خودروی سواری در محور دامغان_جندق اطلاع داد. این حادثه منجر به جان باختن ۹ نفر و مصدمیت یک نفر شد و تابحال خونین ترین حادثه رانندگی در سال ۱۴۰۳ بشمار می رود. این حادثه به دنبال برخورد ۲ دستگاه خودرو پژو و سواری هیوندای پدید آمد و ساعت 8: 23 بامداد روز پنج شنبه ۹ فروردین در کیلومتر۴۰ بعد از معلمان رخ داد.
۱۱ فروردین: ۲ کشته در خراسان شمالی
هادی مهربان، رئیس پلیس راه شیروان از مرگ دو هموطن به دنبال برخورد ۲ دستگاه پراید در محور خانلق این شهرستان اطلاع داد. این حادثه، شامگاه روز شنبه ۱۱ فروردین ماه سالجاری صورت گرفت.
۱۱ فروردین: واژگونی یک خودرو و مرگ ۲ نفر
ایمان اسعدی، رئیس مرکز اورژانس آباده هم از واژگونی یک دستگاه خودرو سمند در کیلومتر ۴۰ جاده آباده به سمت شیراز در شامگاه روز شنبه ۱۱ فروردین ماه اطلاع داد. واژگونی این خودرو منجر به فوت ۲ شهروند ایرانی شد.
جان باختن ۱۰ نفر در حوادث ترافیکی کردستان
سرهنگ عیسی گوهری، رئیس پلیس راه کردستان در نهمین روز از فروردین ماه سالجاری از جان باختن ۱۰ نفر طی حوادث جاده ای در استان کردستان اطلاع داد. بنابر اعلام گوهری، تعداد مرگ ومیر ناشی از حوادث جاده ای در این استان نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.
جان باختن ۱۱ نفر در حوادث جاده ای استان قم
سرهنگ مختار پناهی، رئیس پلیس راه استان قم هم از مرگ ۱۱ شهروند ایرانی در حوادث جاده ای این استان در نوروز سالجاری اطلاع داد.
علت حوادث جاده ای چیست؟ حوادث جاده ای از عوامل مرگبار در ایران بشمار می رود. عدم توجه کافی به جلو در هنگام رانندگی که معمولا به دنبال صحبت و استفاده از تلفن همراه صورت می گیرد، همینطور استعمال دخانیات و خوردن و ‌نوشیدن در حین رانندگی همچون مواردی است که سبب حواس پرتی راننده و در نهایت بروز تصادف می شود. همینطور سرعت و سبقت غیر مجاز ناشی از عجله و شتاب هم همچون مواردی است که منجر به وقوع تصادفات خونین در جاده ها شده و خانواده هایی را سوگوار و عده ای را مصدوم و معلول می کند.
رانندگی با حالت خستگی و خواب آلودگی از دیگر عوامل تصادف های جاده ای به حساب می آید؛ موضوعی که همواره توسط پلیس راهور گوش زد شده است. متاسفانه برخی رانندگان فقط به زود رسیدن بدون توقف و استراحت فکر کرده و حتی از خواب خود می زنند غافل از این که در جاده بخصوص مسیرهای یکنواخت، چشم ها خسته شده و پس از طی مسیر طولانی گرفتار خواب آلودگی شده و این امر می تواند حوادث جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. به صورتی که پلیس سفارش اکید دارد که رانندگان بعد از هر ۲ ساعت رانندگی، ۱۵ دقیقه استراحت کنند.
مرگ بارترین استان ها در تصادفات نوروزی در هر حال، بر مبنای آمارهای پزشکی قانونی در طرح نوروزی سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۲۸ نفر در سیستان و بلوچستان، ۱۱۱نفر در فارس، ۸۹ نفر در استان کرمان و ۷۸ نفر در تصادفات رخ داده در تهران، جان خویش را از دست داده اند. در طرح نوروزی سال ۱۴۰۱ نیز، ۱۲۴ در سیستان و بلوچستان، ۹۴نفر در فارس، ۹۲نفر در کرمان و ۷۹ نفر هم در خراسان رضوی نفر جان خویش را از دست دادند. همینطور در سال ۱۴۰۰ نیز، استانهای فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان به ترتیب ۹۹، ۹۵ و ۸۶ کشته را در تصادفات نوروزی به خود اختصاص داده اند.
در سال ۱۴۰۲، پایین ترین میزان فوت شدگان تصادفات هم در استانهای ایلام و کردستان و در سال ۱۴۰۱ در استان چهارمحال و بختیاری و اردبیل به ثبت رسیده است.
این آمار نشان داده است که استانهای سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان بیشترین فوتی در تصادفات را در روزهای نوروز به خود اختصاص داده اند. آماری که احیانا با تصور رایج در خصوص این که جاده های کوهستانی، خطرناک ترند همخوانی ندارد.
افزایش نرخ جریمه های رانندگی راهکاری برای کنترل تصادفات دراین میان برخی بر این باور هستند که افزایش نرخ جریمه های رانندگی می تواند راهکاری برای کاهش تصادفات رانندگی باشد. سرهنگ رابعه جوان بخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران در رابطه با افزایش نرخ جرایم رانندگی در گفت و گویی با ایسنا اظهار داشت: این افزایش جهت بازدارندگی تخلفات رانندگی و در نتیجه کاهش تصادفات و تلفات است. نرخ جرایم رانندگی باید افزایش پیدا کند چونکه جریمه و تخلفی که صورت می گیرد متناسب با مبلغی که برای آن پرداخت می شود، نیست و در نتیجه بازدارندگی لازم را ندارد.
ایشان در ادامه اضافه کرد: نباید نگاه ما این باشد که افزایش جرایم رانندگی هزینه ای را به جامعه تحمیل می کند؛ چونکه هدف اینست با هزینه پرداخت شده، بازدارندگی بالا در تخلفات رانندگی صورت بگیرد و به تناسب آن شاهد کاهش تصادفات و تلفات باشیم. این میزان افزایش اثرگذار خواهد بود، همانگونه که تجربه آن در کشورهای دیگر هم مشخص است.
همینطور سردار تیمور حسینی - رئیس پلیس راهور در این رابطه تاکید دارد که « افزایش چند برابری جریمه (تخلفات رانندگی) برای پیشگیری از رفتار پرریسک کسانی است که می خواهند با رانندگی پرخطر جان دیگران را به خطر بیاندازند چون که افزایش جریمه برای کسانی که در راه قانون حرکت می کنند مساله خاصی نیست.»
او همینطور تاکید دارد که« برای برخی از تخلفات همچون سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، رانندگی در مستی مجازات سنگین در نظر گرفته شده است که می تواند ترمزی برای پیشگیری از تخلفات باشد.»
در همین باره محمدصالح نقره کار - وکیل دادگستری هم اعتقاد دارد که « جاده ها و عامل انسانی و خودرو های نا ایمن صدر نشین علت مرگ و میرها و خسارات متنابه مردم و روان شهروندان هستند و بر همین مبنا هم باید سخت گیری های موجه سازنده و اقناعی در دستور کار قرار گیرد و اقتدار و نظم و قاطعیت در رویارویی با تخلفات رانندگی و جرایم مرتبط اعمال شود.»



1403/01/12
15:00:27
5.0 / 5
285
تگهای خبر: اورژانس , بهداشت , بهزیستی , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
imenraha.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ایمن رها محفوظ است

ایمن رها

تجهیزات آتش نشانی و ایمنی و فروش و شارژ کپسولهای آتش نشانی