افزایش تصادفات فوتی و جرحی درتهران
به گزارش ایمن رها، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ضمن اشاره به افزایش تصادفات فوتی و جرحی در پایتخت بعضی از اقدامات پلیس برای کاهش آمار این تصادفات را شرح داد.
سرهنگ فیروز کشیر در گفتگو با ایسنا، به تشریح روند وقوع تصادفات در معابر پایتخت پرداخت و اظهار داشت: آمارهای ما نشان داده است که از آغاز سال جاری تا پایان آبان ماه در بحث تصادفات شهر تهران شامل تصادفات فوتی و جرحی با روندی افزایشی روبه رو بوده ایم و گرچه شیب این افزایش تند نیست اما حتی یک کشته یا مصدوم در تصادفات هم از نظر ما زیاد است و باید جلوی آن گرفته شود. در همین راستا هم اقداماتی را برای کاهش تصادفات رانندگی در دستورکار قرار داده ایم.
وی با اعلان اینکه کاربران ترافیک شامل رانندگان، عابران و سرنشینان هم باید یکسری نکات را رعایت نمایند، اظهار داشت: یکی از اصلی ترین گروه هایی که باید نکات و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمایند، راکبان موتورسیکلت هستند. آمارهای ما نشان داده است که ۴۷ درصد از تصادفات فوتی رخ داده در شهر تهران در ارتباط با موتورسواران بوده است. تحلیل و بررسی آمار تصادفات در طول هشت ماهه سال جاری این مورد را نشان داده است. متاسفانه حدود ۹۰ درصد موتورسوارانی که در صحنه تصادف فوت کرده اند، اصلا از کلاه ایمنی استفاده نکرده بودند.
به گفته معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ دلیل اصلی مرگ موتورسواران هم ضربه به سر است، راهکار جلوگیری از ضربه به سر هم استفاده از کلاه ایمنی استاندارد است. در واقع موتورسواران باید کلاه ایمنی استاندارد بر سر بگذارند و هرکلاهی قابلیت پیشگیری از ضربه وارد به سر را ندارد. حقیقت اینست که درصد بالایی از مرگ های ناشی از تصادف با موتور سیکلت در صورت استفاده از کلاه و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی قابل پیشگیری بود.
عدم توجه به جلو؛ دلیل نیمی از تصادفات فوتی در پایتخت
کشیر افزود: رانندگان، عابران پیاده و سرنشینان خودرو هم جزو دیگر جانباختگان حوادث رانندگی هستند. اما جالب است بدانید که بیشترین دلیل وقوع تصادفات فوتی در شهر تهران عدم توجه به جلو بوده است. حدود نیمی یا به بیان دقیق تر ۴۹ درصد از تصادفات رانندگی منجر به فوت که در شهر تهران رخ داده به سبب عدم توجه به جلو بوده است. بعد از آن هم مواردی سرعت غیر مجاز و... بوده است.
وی در رابطه با مواردی که منجر به عدم توجه به جلو می شود، گفـت: خستگی و خواب آلودگی، صحبت با تلفن همراه یا ارسال پیامک، خوردن و آشامیدن، روشن کردن سیگار، صحبت با سرنشینان دیگر، مشغولی ذهن و... جزو عواملی است که منجر به کاهش تمرکز و توجه راننده به مسیر مقابل می شود. این موارد هم به سادگی قابل پیشگیری است. البته تصادفاتی هم بوده که ناشی از نور کم مسیر بوده است. ما در وقوع تصادفات با سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه مواجهیم. ازاین رو نباید از نقش راه و وسیله هم چشم پوشی کرد. بنابراین هم قانونگذار به پلیس این اجازه را داه است که برابر با ۳ ماده ۱۴ اگر به این نتیجه برسد که اگر معبری دارای نقص بوده و مستقیما در تصادف اثرگذار بوده است، سهم تقصیر را به سازمان مربوطه را بدهد.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در رابطه با زمان وقوع تصادفات رانندگی هم اظهار داشت: زمان وقوع تصادفات هم در جلوگیری از وقوع تصادفات مهم می باشد. آمارهای ما نشان داده است که ۵۷ درصد از تصادفات فوتی شهر تهران در ساعات شب و تاریکی هوا رخ داده است. فراوانی تصادفات در ساعتهای مختلف شبانه در شهر تهران بین دو دسته ۲۰ تا ۲۴ با ۲۵ درصد و ۲۴ تا ۴ بامداد با ۲۲ درصد تقسیم شده است. در واقع حدود نیمی از تصادفات فوتی در ساعات پایانی شب و نخستین صبح رخ داده است. همینطور ۳۹ درصد از تصادفات فوتی هم در شبهای پنجشنبه و جمعه رخ داده است.
وی افزود: همینطور با بررسی که انجام دادیم، مشخص شد زمان ۶۲ درصد از تصادفات رخ داده در ایام پنجشنبه و جمعه بین ساعات ۱۰ شب تا ۲ صبح بوده است. در این ساعات ما بیشترین انجام حرکات نمایشی با خودرو را هم داریم.
کشیر اضافه کرد: در این ساعات معمولاً با خلوتی معابر مواجهیم، از طرفی خستگی و خواب آلودگی هم در چنین ساعاتی بیشتر است. همین موارد سبب می شود که راننده با سرعت بیشتری رانندگی کرده و دقت کمتری به مسیر داشته باشد. متاسفانه عابران پیاده هم در این ساعات بیشتر تصادف کرده اند که بخشی از آن در ارتباط با کاهش دید راننده در هنگام تاریکی است. عبور از گذرگاه های عابر پیاده، عدم ایستادن در نقاط کور و عدم تردد از مسیر سواره رو همچون مواردی است که عابران پیاده باید رعایت نمایند.
اجرای ۲۰ راهکار کوتاه مدت برای کاهش تصادفات از جانب پلیس
وی در رابطه با اقدامات انجام شده برای کاهش تصادفات رانندگی هم اظهار داشت: یکی از اقدامات انجام شده از جانب پلیس اجرای طرح ۲۰ بود. این طرح شامل ۲۰ راهکار کوتاه مدت زودبازده در مورد حوادث رانندگی است. اقداماتی نظیر برخورد با تخلفات حادثه ساز، برخود با تخلفات شبانه، آموزش و فرهنگ سازی، نظارت و کنترل نامحسوس، افزایش گشت های ترافیکی، برخورد با نداشتن کلاه ایمنی از جانب موتورسواران، صحبت با تلفن همراه، نبستن کمربند ایمنی، اصلاح هندسی معابر و... همچون این موارد است.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ اضافه کرد: بعنوان مثال از هفته دوم مهرماه طرح برخورد با تخلفات شبانه را کلید زدیم که تابحال بیشتر از ۵۵ هزار خودروی متخلف که رانندگان آن مبادرت به رانندگی با سرعت غیر مجاز کرده و مرتکب سبقت غیر مجاز و لایی کشی شده بودند، اعمال قانون شدند. همینطور حدود ۳۰۰۰ دستگاه خودرو نیزی توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.
کشیر اضافه کرد: یا در مبحث صحبت با تلفن همراه و نبستن کمربند ایمنی از آغاز سال جاری حدود ۵۰۰ هزار راننده به سبب صحبت یا کار با تلفن همراه در حین رانندگی و حدود ۴۰۰ هزار راکب موتورسیکلت فاقد کلاه ایمنی اعمال قانون شدند. همینطور از آغاز سال۴۴۸ نقطه پر تصادف را در شهر تهران شناسایی و موارد مورد نیاز برای رفع نقص یا اصلاح هندسی را به عوامل شهرداری تهران گزارش کردیم.
به گفته معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ آشکارسازی زیر پل ها و تقاطع های غیرهمسطح جزو برنامه های پلیس راهور تهران بزرگ است و بسیاری از جاها می توانیم با یک آشکارسازی و اقدامی مانند نصب برچسب های شبرنگ زیر پل ها و تیرهای چراغ برق و نصب تابلوها و بنرها و با افزایش تابلوهای خطر و با تشکیل آبشار نور و ال ای دی و آشکارسازی جناغی ها و و نصب دوربین های ثبت تخلف در این محل ها و دیگر معابر از حوادث ترافیکی کم نماییم.
شکایت از رانندگان دارای سرعت غیرمجاز
وی اظهار داشت: در بحث آموزشی هم قرارگاه کنترل سرعت تشدید برخورد با تخلفات سرعت و سبقت در دستور کار پلیس راهور تهران بزرگ قرار گرفته است و به صورت جدی تر با رانندگانی که بالای ۵۰ کیلومتر فراتر از سرعت مجاز رانندگی کنند، برخورد می شود. از آغاز سالجاری تابحال بیشتر از ۲۰۰۰ نفر از رانندگان متخلفی که سرعت بالایی داشتند در کلاس های آموزشی قرارگاه سرعت شرکت کرده اند. همینطور بر روی پلاک حدود ۱۴۰۰ راننده ای که سرعت زیاد داشته و در کلاس های آموزشی شرکت نکرده یا اگر شرکت کرده باردیگر مرتکب این تخلف شده ان، شکایت راهور ثبت شده است.
کشیر در انتها با تکیه بر این که مردم خودشان باید به سلامت خود توجه کرده و قوانین و مقررات رانندگی را رعایت نمایند، اظهار داشت: همه می دانیم که نبستن کمربند ایمنی، عدم استفاده از کلاه ایمنی، صحبت با تلفن همراه و... سب افزایش احتمال تصادفات رانندگی می شود. خب چرا باید این کار را انجام دهیم تا پلیس جریمه مان کند. خودمان باید پلیس خودمان باشیم و در واقع اگر در جایی پلیس نبود باید ما باید با رفتارهای ترافیکی که داریم قانون را اجرا نماییم.
منبع: imenraha.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب