مدیرعامل كانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران مطرح كرد
از چهره صفوی ایران در اسپانیا تا خبرهایی از رالی های بین المللی
ایمن رها: مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران از حضور ایران در نمایشگاه اسپانیا با معماری صفوی، برگزاری رالی مشترک با کشورهای همسایه، حوزه نوروز، جاده ابریشم و اکو، همین طور پیگیری حل مشکلات ترددهای مرزی کامیون ها و رفت و آمد شهری ˮخودروهای تاریخیˮ و ˮکمپرهاˮ آگاهی داد.
به گزارش ایمن رها به نقل از ایسنا، محمدحسین صوفی که از آبان ماه ۱۴۰۰ با حکم عزت الله ضرغامی مدیریت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به عهده گرفته است، در اولین دیدارش با خبرنگاران که شنبه ۲۵ دیماه در این کانون برگزار شد، با بیان اینکه قبل از صدا و سیما، از دهه ۶۰ در حوزه جهانگردی و فرهنگ وزارت ارشاد سابقه حرفه ای داشته و بی ارتباط با فضای گردشگری نیست، به مأموریت ها و برنامه های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، اشاره نمود و خاطرنشان کرد که این کانون با سابقه ای در حدود ۹۰ سال یکی از قدیمی ترین مراکز گردشگری ایران به شمار می آید که آسان سازی سفر و ایجاد تسهیلات لازم همچون اهداف آن است.
وی در ادامه با بیان اینکه بعد از یک سال وقفه، مسؤولیت برگزاری پاویون ایران در نمایشگاه گردشگری اسپانیا به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی سپرده شده است، اظهار نمود: حدود ۴۵ روز پیش تصمیم گرفته شد که این نمایشگاه برگزار شود، با این شرایط تصور نمی کردیم از این نمایشگاه استقبالی شود، اما ایران با مجموعه ای از ۱۴ آژانس، هتل و شرکت صنایع دستی در نمایشگاه امسال حضور خواهد داشت. غرفه ایران نیز در سالن کشورهای اروپایی قرار گرفته است. ۵۰ درصد از هزینه حضور شرکت کنندگان ایرانی در نمایشگاه امسال را کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تقبل کرده و ۵۰ درصد دیگر را شرکت کنندگان پرداخت کرده اند.
صوفی اضافه کرد: نمی خواهم نهاد دیگری را مقصر قلمداد کنم، اما شاید یکی از دلایلی که استقبال خوبی از غرفه ایران در فیتور اسپانیا شد برگزاری آن از جانب کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با عنایت به سابقه ای که در گذشته داشته، باشد.
وی همینطور ضمن اشاره به تردید اسپانیا برای برگزاری این نمایشگاه ها، اظهار نمود: به هر حال این نمایشگاه از روز چهارشنبه ۲۹ دیماه (۱۹ ژانویه) در مادرید برگزار می شود که سه روز اول آن رویکرد کارشناسی دارد و دو روز باقی مانده عمومی است و حدود ۱۵۰ کشور در آن حضور خواهند داشت.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این سؤال که با عنایت به دو سال توقف و رکود فعالیتهای گردشگری و اولین تجربه حضور ایران بعد از این دوره، چه برنامه ای برای جلب نظر و توجه بیشتر کشورها و گردشگران اجرا خواهد شد، اظهار داشت: در جلسه ای که با تورگردان ها و شرکت کنندگان این نمایشگاه داشتیم اتفاقا سفارش شد که خیلی هم دنبال خلاقیت نباشیم، چون بیشتر کشورهایی که حضوری پرسابقه در نمایشگاه های بین المللی دارند، همچون اروپایی ها معمولاً از یک رویکرد ثابت استفاده می نمایند. با این وجود تلاش شده با معماری ای که ایرانی ـ اسلامی و برگرفته از دوره صفویه است، با استفاده از رنگ و نور غرفه متفاوتی را نسبت به گذشته برپا کرد. علاوه بر این، ملاقات ها و مذاکرات فشرده و بیشتری را با مقامات و بخش خصوصی کشورها پیشبینی کرده ایم و روی بخش محتوایی تمرکز بیشتری شده است.
او افزود: با عنایت به سختگیری های در ارتباط با سفر به نظر می آید گرایش به سمت مسافرت های زمینی در قیاس با هوایی بیشتر باشد، برای همین برای تسهیل سفرهای زمینی در حاشیه نمایشگاه اسپانیا مذاکره و تفاهم خواهد شد.
صوفی توسعه فعالیتهای اتومبیلرانی را از دیگر مأموریت های این کانون برشمرد و اضافه کرد: برگزاری انواع رالی مشترک با کشورهای همسایه، جاده ابریشم، عضو اکو و در راه چابهار ـ هند و همینطور کشورهای حوزه نوروز، همچون برنامه هایی است که بعد از اجلاس فیا در فرانسه و تقاضا و علاقه مندی هایی که عنوان شد، در دست پیگیری است. با بعضی از این کشورها نیز مذاکرات زیاد و جدی انجام شده است. البته طرف مقابل باید به جدیت برسد تا این رالی ها برگزار شود، بطورمثال درباره رالی کشورهای حوزه نوروز باید با حدود ۱۲ کشور به نتیجه برسیم. در اینباره نشست هایی هم با دفتر یونسکو و معاونت گردشگری داشته ایم.
او درباره پیگیری مشکلات در ارتباط با خودرو های تاریخی که پلاک آن از جانب کانون جهانگردی و اتومبیلرانی صادر می شود، اظهار نمود: باید با پلیس راهور ناجا تفاهم شود که تردد اتومبیل های کلاسیک و پلاک تاریخی در شهر آسان شود. سختگیری هایی درباره تردد کمپرها نیز وجود دارد که اگر تردد آنها نیز تسهیل شود، برنامه های مفصلی را میتوان اجرا کرد تا زمینه مسافرت های خانوادگی و ایجاد نشاط در جامعه بیشتر خواهد شد.
مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی همینطور اظهار داشت: جلسات در ارتباط با خودرو های کلاسیک و تاریخی مدت ها تعطیل شده بود، اما با تغییر مدیریت آن اتفاقات خوبی در انتظار است.
صوفی همینطور درباره سرانجام هتل های کپسولی که بنا بر نظراتی طرحی شکست خورده است، خیلی مختصر اظهار داشت: استفاده از هتل های کسپولی همچون برنامه های در دست پیگیری است. باید لطمه شناسی نماییم که چرا این طرح چنین سرانجام پیدا کرد و چرا گفته می شود شکست خورده است. البته هتل کپسولی ها وقتی معنا پیدا می کند که پروژه کمپرها نیز موفق اجرا شود.
وی همینطور از ورود کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به حوزه ترددهای بین المللی و مرزی اطلاع داد و ضمن اشاره به مشکلاتی که برای صدور ویزای رانندگان کامیون از جانب دولت آلمان در یک ماه گذشته پیش آمده یا محدودیت هایی که در هفته های گذشته در مرز ترکمنستان برای رانندگان کامیون بوجود آمده است، اضافه کرد: بخش بین الملل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به حسب وظایفی که در اینباره دارد نیز وارد عمل شده و پیگیر حل مشکلات ترددهای بین المللی از راه منابع مرتبط خود است. تا کنون نیز حل مشکلات تردد از مرز افغانستان به نتایج خوبی رسیده است.
صوفی با تکیه بر ضرورت همراهی بیشتر بخش خصوصی برای به نتیجه رسیدن خیلی از این طرح ها و مأموریت ها، خاطرنشان کرد کانون با عنایت به عضویتی که در مراجع و نهادهای بین المللی دارد باید مشکلات در ارتباط با ترددهای بین المللی، کمپرها، صدور گواهی نامه بین المللی و کاپوتاژ را متناسب با مقررات بین المللی حل کند، وگرنه عضویت آن زیر سوال می رود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب