سردار هادیانفر در گفت و گوی تفصیلی با مهر:
تجهیز پلیس به لیزرگان ایرانی
رئیس پلیس راهور ناجا از مجهز شدن پلیس راهور به لیزرگان ایرانی آگاهی داد و اظهار داشت: تصادفات دومین عامل مرگ و میر در كشور پس از كرونا امسال هستند.
سردار سید کمال هادیانفر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: بیشترین جان باختگان در تصادفات، عابرین پیاده و موتورسیکلت سواران هستند که البته در هر استانی آمارهای مختلفی دارند. استفاده از خطوط، رعایت حق تقدم، توجه به عابر پیاده و همین طور عرض جاده می تواند این تصادفات را کم کند.
رئیس پلیس راهور ناجا اظهار داشت: همین طور اگر موتورسیکلت سواران از کلاه ایمنی استفاده و حق تقدم را رعایت نمایند و در مسیرهای مجاز حرکت کنند کاهش شایان توجهی در حوزه تصادفات موتوسیکلت سواران داریم. البته این راهم باید یادآوری کنم که آمار تصادفات در بعضی از استانها تصادفات موتورسیکلت سواران و عابرین پیاده حدود ۸۰ درصد از تصادفات را به خود اختصاص می دهد. همین طور استفاده از کمربند ایمنی برای سرنشینان می تواند نقش مؤثری داشته باشد.
ترمیم ۷۰ درصدی نقاط حادثه خیز
وی افزود: ۲۵۱ نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده و با تفاهمنامه ای که فرمانده ناجا با وزیر راه امضا کردند مقرر است این نقاط ترمیم شوند که البته در سال قبل نزدیک ۷۰ نقطه پر تصادف را ترمیم کردیم. این نقاط، نقاطی بودند که بیشترین تصادفات جاده ای در آن رخ می داد.
رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: در بعضی از نقاط هم با نصب علایم و تابلوهای هشدار دهنده، مردم را باخبر کردیم که به نقطه حادثه خیز نزدیک می شوید. البته ذکر این نکته هم لازم است که ترمیم و رفع این نقاط می تواند ۲۵ درصد تصادفات را کم کند.
سردار سیدکمال هادیانفر اشاره کرد: در شهرها ۵ هزار و ۳۰۰ نقطه حادثه خیز شناسایی شدند که حدود ۲ هزار نقطه آن ترمیم شده البته بخش زیادی از نقاط حادثه خیز شهرها در ۳۰ کیلومتری شهرها قرار دارد.
۵۱ درصد از جان باختگان در همان مرحله اول جان خودرا از دست می دهند، ۶ درصد در حین انتقال به مراکز درمانی و۴۳ درصد هم در بیمارستانها و بخش تروما جان خودرا از دست می دهند
وی با اشاره به تحلیل درصد جانباختگان در تصادفات فوتی اظهار داشت: ۵۱ درصد از جان باختگان در همان مرحله اول جان خودرا از دست می دهند یعنی به اصطلاح در دم فوت می کنند. ۶ درصد در حین انتقال به مراکز درمانی و۴۳ درصد هم در بیمارستانها و بخش تروما جان خودرا از دست می دهند.
رئیس پلیس راهور ناجا اظهار داشت: ۴۹ درصد فوتی پس از صحنه تصادف آمار بالایی است. این عدد نشان میدهد که مجروحان ما غالباً بر اثر خونریزی داخلی یا خونریزی مغزی و دیگر موارد این چنینی که بخش تروما مراکز درمانی در وهله اول نمی توانند تشخیص دهند فوت می کنند.
سردار سیدکمال هادیانفر با اشاره به جلسه اخیر ناجا با وزیر بهداشت اضافه کرد: در جلسه ای که با وزیر بهداشت داشتیم تاکید کردیم که درست است تمام سیستم ها و مجموعه های کشور درگیر بیماری کرونا هستند اما نباید از تصادفات و مجروحین غافل شد چونکه پس از کرونا، تصادفات دومین عامل مرگ و میر در کشور می باشند که باید دولت توجه جدی تری به این مساله داشته باشد.
وی اضافه کرد: شاخص دولت کاهش ۳۱ درصدی تصادفات بوده است که البته این عدد هنوز محقق نشده است. امسال برمبنای اعلام پزشکی قانونی ۱۶.۱ درصد در شش ماهه اول کاهش تصادفات داشته ایم.
افزایش جانباختگان تصادفات در سال های ۹۶ و ۹۷
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: البته شاخص مد نظر دولت یک عدد ۴ هزار و ۹۰۰ نفری است که در ۷ سال قبل خیلی جدی به آن ورود نکردیم. در سال ۹۵ آمار تصادفات کاملاً متوقف گردید، در سال ۹۶ و ۹۷ هم به ترتیب ۱.۷ درصد و ۱.۴ درصد افزایش تصادف داشته ایم و در سال ۹۸ هم ۱.۴ درصد کاهش تصادفات را با عدد ۱۳۰ جان باخته داشتیم و همین روند در سال ۹۹ هم ادامه دارد.
سردار هادیانفر اظهار داشت: پلیس با تمام وجود در جاده های کشور بطور شبانه روزی وجود دارد اما واقعاً نمی گردد به تنهایی و فقط با منابع انسانی و ایجاد دیوار گوشتی در جاده ها، آمار تصادفات را کم کرد. باید به فکر توسعه فناوری ها، افزایش دوربین های کنترلی و نظارت، به روز کردن سنسورها و موارد این چنینی باشیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری خبرنگار مهر در خصوص اینکه آیا افزایش قیمت دلار تأثیری در تکمیل تجهیزات پلیس راهور داشته است یا خیر، اشاره کرد: لیزرگان جدید پلیس که تقریباً هوشمند هم هست تولید صد درصد داخل است و نمونه نسل جدید آنرا توسط پلیس راه در حال تست هستیم تا بتوانیم پس از تأیید به تولید انبوه برسانیم.
لیزرگان جدید پلیس که تقریباً هوشمند هم هست تولید صد درصد داخل است و نمونه نسل جدید آنرا توسط پلیس راه در حال تست هستیم تا بتوانیم پس از تأیید به تولید انبوه برسانیم
رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: در بحث دوربین ها و نرم افزارها هم چون که تولید داخل است خیلی با مشکل مواجه نیستیم اما قیمت دلار باز تأثیر داشته است.
سردار هادیانفر در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا پلیس به خودروسازان برای ایمن تر کردن خودرو های داخلی هشدار داده است، اظهار داشت: در ۵۱ درصد از تصادفات فوتی هم عامل انسانی دخیل بوده و هم وسیله نقلیه اما فی الواقع باید بگویم که ۹۲ درصد عامل انسانی در تصادفات نقش دارد. چونکه وسیله به خودی خود نمی تواند سبب تصادف شود مگر اینکه غالباً گرفتار مشکلی در حین حرکت شود و وسیله نقلیه خود حادث یک تصادف باشد.
تولید پراید و ۴۰۵ دیگر متوقف شد
وی افزود: در بحث ایمنی خودرو ها برمبنای ۱۱ سال تحقیقی که انجام داده ایم به این نتیجه رسیدیم که سه پلت فرم خودرو در تصادفات، فراوانی بیشتری داشته و نقش بیشتری دارند. گزارشمان را برای دولت، وزیر صمت و خودروسازان ارسال کرده ایم و آنها هم همکاریهای لازم را انجام داده اند.
رئیس پلیس راهور ناجا افزود: سه پلت فرم مربوط به خودرو پراید بود که از رده خارج شد و آخرین شاسی موتور هم ثبت گردید و پس از آن، شرکت دیگر تولیدی ندارد و در حالی ساخت خودرو های جایگزین است. همین طور همین شرایط برای تولید خودرو ۴۰۵ هم رخ داد.
خودروی ساندرو دیگر پلاک نمی شود
سردار هادیانفر اضافه کرد: در بحث استانداردسازی همانطور که دولت در بحث ماده ۸ تاکید کرده بود باید تمامی خودرو ها یورو ۵ باشند که البته قرار بود این اتفاق در سال ۹۸ رخ دهد اما وزیر وقت صنعت و خودروسازان یک تنفس یک ساله از دولت گرفتند و خودرو های سال ۹۸ با یور و۴ تولید و پلاک شدند. در سال ۹۹ این فرصت تمام شده و تمامی خودروهایی که پلاک می شوند باید یورو ۵ باشند.
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به خودرو ساندرو که تولید سال ۹۸ است اضافه کرد: این خودرو که تولید سال ۹۸ است استاندارد یورو ۵ ندارد و همین طور تاییدیه سازمان محیط زیست را هم ندارد. در نتیجه پلیس موظف به پلاک کردن آنها نیست. مگر اینکه در سال ۹۸ پلاک شده باشند و در حال تردد باشند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب