بیشترین قربانیان تصادفات متعلق به كدام كشورهاست؟
تصادفات وسایل نقلیه موتوری یكی از مهم ترین علل مرگ و میر در سطح جهان است كه كشورهای در حال توسعه بیشترین میزان این تصادفات را به خود اختصاص داده اند.
به گزارش ایمن رها به نقل از ایسنا، روزانه حدود ۳۰۰۰ تصادف رانندگی در سرتاسر جهان رخ می دهد. به نظر می آید که علت حدود ۲۲ درصد از تصادفات وسایل نقلیه در بزرگراه ها و آزادراه های جهان، نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف مواد مخدر باشد.
مرگ و میر ناشی از تصادف های خودرو ها بعنوان یازدهمین عامل شایع مرگ و میر در خیلی از مناطق جهان بخصوص کشورهای در حال توسعه شناخته می شود و در این میان افراد در رده های سنی ۵ تا ۲۴ سال با بیشترین خطر آن مواجه اند.
لیبی تابحال با آمار مرگ ۷۳.۴ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر، بیشترین میزان تصادفات رانندگی در جهان را به خود مختص کرده است.
ایمنی پایین وسایل حمل و نقل عمومی در خیلی از کشورهای کم درآمد
کشورهای کم درآمد و با در آمد متوسط، کمتر از نیمی از وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند. با این وجود بیشتر از ۹۰ درصد از کل مرگ و میرهای رانندگی در جهان به آنها اختصاص دارد.
وضعیت بد و ناایمن شبکه های راه های این کشورها و هم چنین کمبود منابع برای اجرای قوانین ایمنی در جاده ها و عدم دسترسی سریع به کمک های پزشکی از عوامل اصلی این مورد است.
در مقابل کشورهایی که پایین ترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای را دارند، عمدتاً کشورهایی با درآمد بالا هستند که از منابع لازم برای نگهداری جاده های خود با استاندارد بالا برخوردار می باشند و قوانین سختگیرانه تری را جهت استفاده از جاده ها اجرا می کنند.
علاوه بر جاده های ناایمن و فقر آموزشی، در بعضی از کشورهای کم درآمد، وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی غیراستاندار و فرسوده بعنوان اصلی ترین علت مرگ و میر ناشی از تصادفات شناخته می شود. به صورت مثال در نیجریه و کنیا وسایل نقلیه عمومی مسافرگیری بیش از اندازه و سرعت غیرمجاز شهرت دارند به عبارت دیگر در این کشورها علاوه بر اینکه وسایل نقلیه عمومی خود استانداردهای کافی را ندارد، رانندگان آنها هم اغلب به قوانین راهنمایی و رانندگی بی توجه هستند.
متاسفانه در این کشورها علاوه بر اینکه استانداردهای جاده ای و خودرویی رعایت نمی گردد، مقررات در این کشورها که مجوز تردد وسایل نقلیه را صادر می کند هم سهل انگارانه تعیین شده و سخت گیرانه نیست به نحوی که این کشورها را به بهشت وسایل نقلیه قدیمی و ناایمن تبدیل نموده است.
بدون شک کاهش تعداد خودرو و تردد خودرهای ناایمن نقش به سزایی در کاهش سرانه تلفات تصادفات جاده ای دارد اما تحقق این امر بسیار دشوار است چون که تنها ۳۳ درصد از کشورهای جهان سیاست های فعالی برای توسعه و تشویق مردم به پیاده روی یا دوچرخه سواری بعنوان جایگزینی برای رانندگی دارند. ضمن آنکه منابع مالی محدود، تصویب و اجرای این سیاست ها را هم دشوار می کند.
خطرات برای عابران پیاده و دوچرخه سواران
نیمی از افرادی که در تصادفات جاده ای کشته می شوند، عابران پیاده، دوچرخه سواران یا راکبان وسایل نقلیه دوچرخه هستند. از این گروه ها بعنوان "کاربران صدمه پذیر جاده ها" یاد می شود.
در آمریکا، نسبت مرگ و میر موتورسواران از ۱۵ درصد بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ میلادی به ۲۰ درصد افزایش یافته است و در جنوب شرقی آسیا و مناطق اقیانوس آرام هم این نسبت ۳۳ درصد است.
کاربران صدمه پذیر جاده ها به خصوص در کشورهایی که ایمنی و نیازهای آنها در مراحل طراحی پروژه های راه سازی مورد توجه قرار نمی گیرد، بیشتر در معرض خطر هستند. خطوط عابران پیاده در خیلی از این کشورها محدود و معدود بوده و مسیر و خطوط دوچرخه هم تقریباً وجود ندارد.
این مشکلات با این واقعیت که دولت ها در مورد کاهش ازدحام خودرو ها در جاده های خود اقدامات کمی انجام می دهند، همراه شده است.
کشورهایی که دارای بیشترین آمار قربانیان تصادف های جاده ای هستند
لیست زیر به نقل از سایت "ورلداطلس"، لیست کشورهایی است که بیشترین شمار قربانیان تصادف های جاده ای به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را دارند:
۱) لیبی ۷۳.۴ قربانی
۲) تایلند ۳۶.۲ قربانی
۳) مالاوی ۳۵.۰ قربانی
۴) لیبریا ۳۳.۷ قربانی
۵) جمهوری دموکراتیک کنگو ۳۳.۲ قربانی
۶) تانزانیا ۳۲.۹ قربانی
۷) جمهوری آفریقای مرکزی ۳۲.۴ قربانی
۸) رواندا ۳۲.۱ قربانی
۹) موزامبیک ۳۱.۶ قربانی
۱۰) سائوتومه و پرنسیپ ۳۱.۱ قربانی
۱۱) توگو ۳۱.۱ قربانی
۱۲) بورکینافاسو ۳۰.۰ قربانی
۱۳) گامبیا ۲۹.۴ قربانی
۱۴) جمهوری دومینیکن ۲۹.۳ قربانی
۱۵) کنیا ۲۹.۱ قربانی
۱۶) ماداسگار ۲۸.۴ قربانی
۱۷) لسوتو ۲۸.۲ قربانی
۱۸) زیمبابوه ۲۸.۲ قربانی
۱۹) بنین ۲۷.۷ قربانی
۲۰) کامرون ۲۷.۶ قربانی
در ایران هم بررسی ایسنا درآمارهای سازمان پزشکی قانونی از شمار کشته شدگان و مصدومان حوادث رانندگی از آن حکایت می کند که از سال ۸۸ تا آخر آذرماه سال گذشته، یعنی تنها طی ۱۰ سال، ۲۰۰هزار و ۶۰۵ نفر در تصادفات رانندگی جان خویش را از دست داده و سه میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۰۱ نفر هم مصدوم شدند. مصدومانی که تعدادشان به اندازه جمعیت برخی کشورهای جهان است. اما به قول سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا متاسفانه انگار شنیدن خبر تصادفات رانندگی عادی شده است، در حالیکه نباید اینطور باشد، گوش ما نباید به شنیدن خبر فوت ها در تصادفات عادت کند، نباید ۴۰، ۵۰ و ۶۰ کشته تصادفات در هر روز برای ما عادی شود و همه باید تلاش کنند تا جلوی این آمار گرفته شود.
منبع: ایمن رها
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب